İlham Əliyev “Rossiya Seqodnya" Beynəlxalq İnformasiya Agentliyinə müsahibə verdi - YENİLƏNDİ
Xarici siyasət
18.12.2024 15:36
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti İlham
Əliyev dekabrın 17-də Ümumrusiya Dövlət Televiziya və Radio Yayımı Şirkəti və
Rusiyanın “RİA Novosti” Agentliyi üçün “Rossiya Seqodnya” Beynəlxalq
İnformasiya Agentliyinin Baş direktoru, “Rossiya-1” televiziya kanalında “Vesti
nedeli” proqramının müəllifi və aparıcısı Dmitri Kiselyova müsahibə verib.
TodayPress müsahibəni təqdim edir:
-Cənab Prezident, Ümumrusiya Dövlət Televiziya
və Radio Yayımları Şirkətinə və “RİA Novosti” agentliyinə müsahibə verməyə razı
olduğunuza görə Sizə ürəkdən təşəkkür edirəm. 2022-ci ildə, sözün əsl mənasında,
xüsusi hərbi əməliyyatın başlamasına bir neçə gün, sözün əsl mənasında bir neçə
saat qalmış Moskvada Prezident Putinlə Müttəfiqlik Qarşılıqlı Fəaliyyəti
haqqında Bəyannamə imzaladınız. O vaxtdan bəri dünya əsaslı şəkildə dəyişib.
İndi Azərbaycanla Rusiya arasında müttəfiqlik nə deməkdir?
- Bəli, Siz tamamilə haqlısınız. Müttəfiqlik
Qarşılıqlı Fəaliyyəti haqqında Bəyannamə 2022-ci il fevralın 22-də imzalanıb.
Siz düzgün qeyd etdiyiniz kimi, regionumuzda və bütövlükdə dünyada vəziyyət əhəmiyyətli
dərəcədə dəyişib, lakin bu, Rusiya ilə Azərbaycan arasında əməkdaşlığın
xarakterinə və formasına təsir etməyib. Mən hesab edirəm ki, belə bir Bəyannamənin
imzalanması bizim 30 ildən artıq bir müddətdə birlikdə keçdiyimiz, fəal işlədiyimiz,
həm iqtisadi-ticari, həm də siyasi sahələrdə əməkdaşlıq potensialını
artırdığımız və müxtəlif çətin vəziyyətlərdə bir-birimizi sınadığımız həmin
böyük yolun nümayiş etdirilməsidir. Buna görə də hesab edirəm ki, belə bir Bəyannamənin
imzalanması faktının özü həm Rusiya, həm də Azərbaycan tərəfindən ən mühüm
siyasi addımdır.
Bəyannamənin imzalanmasından ötən illər ərzində
Rusiya Prezidenti Vladimir Vladimiroviç Putinin Azərbaycana çox əlamətdar, həm
də tarixi səfəri baş tutdu. O, dəfələrlə bizim ölkəyə gəlib, amma bu səfər
xüsusi idi. Bu, dövlət səfəri ilk dəfə bu ilin yayında həyata keçirilib. Həmin
səfər çərçivəsində biz nəinki münasibətlərimizin müttəfiqlik xarakterini təsdiqlədik,
həm də ikitərəfli qarşılıqlı fəaliyyətin inkişaf yollarını müəyyənləşdirdik. Bu
gün Rusiya və Azərbaycan iki etibarlı tərəfdaşdır və düşünürəm ki, buna nə Azərbaycanda,
nə də Rusiyada heç bir şübhə yoxdur. Artıq dediyim kimi, ölkələrimiz üçün çətin
vaxtlarda biz həmişə həm vəziyyətin dərk olunmasını nümayiş etdirmişik, həm də
özümüzü dostcasına aparmışıq. Əminəm ki, bundan sonra da belə olacaq.
Odur ki, biz münasibətlərimizin inkişafından məmnunuq,
onları yüksək qiymətləndiririk və əminəm ki, bu müsbət dinamika gələn ildə də
qorunub saxlanılacaq.
- Bununla belə, Rusiya üçün indi müharibə
dövrüdür. NATO-da bildirirlər ki, blok yaxın 5-7 il ərzində Rusiya ilə müharibəyə
hazır olmalıdır. Bunun üçün praktiki hazırlıq gedir. Səfərbərlik sistemi dəyişdirilib,
Andrey Belousov bazar ertəsi Rusiya Müdafiə Nazirliyinin genişləndirilmiş
kollegiyasında bu barədə danışıb ki, 10 gün ərzində Rusiya sərhədləri
yaxınlığında 100 min, 30 gün ərzində 300 min və 180 gün ərzində isə 800 min
NATO əsgəri olmalıdır. NATO 2026-cı ildə Almaniyada ortamənzilli raketlər yerləşdirməyi
planlaşdırır, Putinin NATO bunu etmədikcə Rusiyanın bunu etməyəcəyi ilə bağlı xəbərdarlığına
baxmayaraq. Rusiyanın müdafiə naziri Andrey Belousov bazar ertəsi Prezidentin
iştirakı ilə Müdafiə Nazirliyinin genişləndirilmiş kollegiyasında bildirib ki,
Rusiya yaxın onillikdə NATO ilə müharibəyə hazır olmalıdır. Bu, Azərbaycanla
Rusiya arasında müttəfiqlik münasibətləri üçün nə deməkdir?
-Mən yenə də ümidvar olduğumu bildirmək istəyirəm
ki, işlər NATO ilə Rusiya arasında belə açıq-aşkar qarşıdurmaya gətirib
çıxarmayacaq.
Birincisi, ona görə ki, hamı bunun bütün dünya,
bütün ölkələr və əlbəttə, regionla həmsərhəd olan ölkələr üçün fəlakətli nəticələrini
dərk edir. İkincisi, mən yenə də ümid edirəm ki, Birləşmiş Ştatlarda
administrasiya dəyişikliyi həm də xarici siyasət istiqamətlərində dəyişiklik
olacaq. Cənab Trampın birinci prezidentlik dövründəki təcrübəsi, eləcə də onun
və komandasının üzvlərinin seçkiqabağı kampaniyası zamanı və ondan sonra
verdikləri bəyanatlar buna ümid etməyə imkan verir. Buna görə də NATO-nun və
Rusiyanın qızğın müharibəyə başlayacağı ssenarini təsəvvür etmək qlobal
apokalipsisi təsəvvür etməyə bərabərdir. Aydındır ki, bu müharibədə qalib
olmayacaq. Heç bir ölkə, hətta deyək ki, NATO regionundan və ya Rusiya ərazilərindən
uzaqda yerləşən ölkə olsa belə, özünü təhlükəsizlikdə hiss etməyəcək. Mən
düşünürəm, həm Vaşinqtonda, həm Moskvada, eləcə də digər paytaxtlarda siyasi
müdriklik kifayət edəcək ki, belə qorxulu ssenari həyata keçməsin.
Azərbaycanın öhdəliklərinə gəlincə, biz bütün
öhdəliklərimizə maksimum dərəcədə məsuliyyətlə yanaşırıq və bundan sonra da belə
edəcəyik.
- Rusiyada bu müharibə Ukrayna ilə müharibə kimi
deyil, dünyanın yenidən qurulması uğrunda Ukrayna ərazisində Qərblə
sivilizasiya döyüşü kimi qəbul edilir, çünki istənilən sülh müharibənin nəticəsidir
və əlbəttə, Azərbaycan bunu çox gözəl bilir. Siz Türkiyə ilə müttəfiqlik
münasibətlərindən danışırsınız. Azərbaycanda Türkiyənin hərbi bazasına ehtiyac
varmı?
-Xeyr, qısa desək, lazım deyil. Vaxtaşırı müəyyən
mediada belə məlumatların yayımlandığını nəzərə alaraq əgər cavabımı azca
genişləndirsəm, deməliyəm ki, buna ehtiyac yoxdur. Azərbaycan müstəqilliyini bərpa
edəndən sonra, 1992-ci ilin əvvəlindən Türkiyə ilə hərbi əməkdaşlıq edir. Bu hərbi
əməkdaşlıq o vaxt başlayıb və bu günə qədər davam edir. Təbii ki, zərurətdən
asılı olaraq formalar dəyişir, amma deməliyəm ki, bu 30 ildən artıq müddətdə
Türkiyə və onun hərbi strukturları Azərbaycan Ordusunun müasirləşdirilməsində və
onun həm döyüş qabiliyyətinə, həm də əməliyyatların planlaşdırılmasına, vəziyyətin
təhlilinə, hərbi kəşfiyyatın potensialına uyğun olaraq yüksək standartlara
çatdırılmasında böyük rol oynayıblar. Yəni, belə yardıma görə türk dostlarımıza
çox minnətdarıq.
Azərbaycan ilə Rusiya arasındakı Bəyannamədən bir il əvvəl
Türkiyə ilə Azərbaycan arasında imzalanmış Müttəfiqlik haqqında Bəyannamədə təhlükə
və ya təcavüz zamanı qarşılıqlı hərbi yardımı nəzərdə tutan bənd var. Yəni, bu,
həm Azərbaycanın, həm də Türkiyənin bir öhdəliyidir ki, əgər bu və ya digər ölkə
xarici təhlükə və xarici təcavüzlə üzləşsə, köməyə gəlməlidir. Buna görə də, Bəyannamənin
həmin bəndi mahiyyət etibarilə bu və ya digər ərazidə hər hansı daimi hərbi
infrastrukturun yaradılmasını tamamilə lüzumsuz edir. Bir daha informasiya
müdaxiləsinə qayıdaraq demək istərdim ki, bu gün dünyanın heç bir yerində heç
bir hərbi bazanı gizlətmək, demək olar ki, mümkün deyil. Ona görə də bu informasiya
müdaxilələri, sadəcə, siyasi möhtəkirlik xarakteri daşıyır.
-Azərbaycan bundan sonra da Rusiya silahı almağı
planlaşdırırmı və hansı həcmdə?
-Bəli, amma deməliyəm ki, ən azı son üç ildə Rusiya
silahlarının alınması ilə bağlı yeni müqavilələr imzalanmayıb. Bunun səbəbi isə
Rusiya müdafiə sənayesinin, deyək ki, yerli istehlakçı üçün işləməsidir.
Bildiyimə görə, Rusiya məlum səbəblərdən müvəqqəti olaraq beynəlxalq silah
bazarından çəkilib. Hətta 4 il əvvəl imzalanmış bəzi müqavilələrin də Rusiyanın
xahişi ilə icra müddəti təxirə salınıb. Biz vəziyyəti başa düşərək bununla
razılaşdıq, bu vəziyyət nəticəsində həmin müqavilələr icra oluna bilməz. Amma
biz Rusiyanın müdafiə sənayesinin yeniliklərini də diqqətlə izləyirik. Artıq
yeni müraciətlərimiz olub. Biz onları bu yaxınlarda göndərmişik və Rusiyanın
müdafiə sənayesi hazır olduqda, təbii ki, yeni müqavilələr bağlayacağıq. Odur
ki, mən bu prosesi obyektiv səbəblərdən müvəqqəti olaraq dayandırılmış hesab
edirəm.
- Nikol Paşinyan KTMT ilə münasibətlərində geri
dönüşün olmadığını açıqlayıb, Fransa ilə münasibətləri fəallaşdırır. Bu, regional
təhlükəsizlik, xüsusən də Azərbaycan üçün nə deməkdir?
- Bu, birbaşa təhlükə deməkdir, biz bu barədə həm açıq
şəkildə, həm də Ermənistanın baş naziri ilə danışıqlarımda dəfələrlə demişik,
narahatlığımızı ona çatdırmışıq. Biz eyni narahatlığı Fransa hökumətinə və
Bayden administrasiyası dövründə Cənubi Qafqaz ölkələrinə balanslı yanaşmasını
dəyişərək Ermənistana birtərəfli dəstək yolunu tutan Birləşmiş Ştatların rəhbərliyinə
də çatdırırdıq. Təhdidlərin kifayət qədər ciddi olduğunu göstərən çoxlu misallar
var. Makron hökumətinin Ermənistana tədarük etdiyi silahlar hücum silahlarıdır,
öldürücüdür və Azərbaycan üçün praktiki təhlükə yaradır. Nəzərə alsaq ki, Ermənistanla
sərhədimizin uzunluğu min kilometrdən çoxdur, bir çox yaşayış məntəqələri sərhədə
yaxın yerləşib və bu yaşayış məntəqələrinin əksəriyyətinə keçmiş köçkünlər
qayıdırlar, təbii ki, biz bu prosesi yalnız kənardan müşahidə edə bilmərik. Biz
dəfələrlə Ermənistana və onun ABŞ Dövlət Departamentindəki himayədarlarına
çatdırmışıq ki, buna son qoyulmalıdır. Amma təəssüf ki, bizim səsimiz
eşidilmir, Ermənistanın silahlanması prosesi sıçrayışla gedir. Biz bacardığımız
qədər orada baş verənləri izləyirik.
Təbii ki, biz adekvat tədbirlər görməyə məcbur idik.
2025-ci ildə növbəti hərbi büdcəmiz rekord büdcə olacaq. Bu, təxminən beş
milyard dollardır. Bu məbləğin ən azı 60 faizini xərcləməyə məcburuq, belə təhdidlər
olmasaydı, xərcləməzdik, Qarabağın bərpasına, sosial ödənişlərə və sair üçün
istifadə edərdik. Lakin biz bunu etməyə məcburuq və edəcəyik.
-Amma bir vaxtlar elə görünürdü ki, sülh sazişi
tezliklə bağlanacaq. Bəs o, niyə bağlanmır? Sözün əsl mənasında hazır vəziyyətdə
dayanmışdılar.
-Bəli. Qərbdə bu iki proses nə üçünsə bir-birindən
ayrıdır. Baxmayaraq, biz hesab edirik ki, bu iki proses birləşdirilməlidir.
Sülh sazişi və Ermənistanın eyni vaxtda bizə qarşı silahlandırılması iki fərqli
kursdur. Axı, biz əslində sülh sazişi üzrə böyük irəliləyiş əldə etmişik. Bu sənədin
17 maddəsinin 15-i razılaşdırılıb, ikisi qalıb. Kazanda Ermənistanın baş naziri
ilə sonuncu görüşüm zamanı eşitdiyim və hiss etdiyim o oldu ki,
razılaşdırılmamış bu iki maddə də Ermənistan tərəfindən qəbul oluna bilər, mən
bizim şərtlərimizi nəzərdə tuturam. Bu halda...
-Əgər dəqiqləşdirsək, hansı maddələrdir?
-Onlardan biri bir-birinə qarşı beynəlxalq iddialardan
kənarda durmaqdır. Zənnimcə, bu, qarşılıqlı şəkildə qəbul olunan maddədir. Bu
yaxınlarda biz vurulmuş zərərin təhlilini başa çatdırdıq, həm də bunu ətraflı
etdik. Biz buna 4 il vaxt sərf etdik və orada hər şey sənədlərlə qeyd olunub.
Bu, təqribən 150 milyard dollardan çoxdur, yəni, işğal illərində vurulan zərərdir.
Ona görə də zənnimcə, qarşılıqlı iddiaları kənara qoymaq hər iki tərəf üçün qəbulediləndir.
Digər maddə başqa ölkələrin nümayəndələrini bizim sərhədimizdə yerləşdirməməklə
bağlıdır. Bu, niyə bizim üçün vacibdir? Çünki sözdə Avropa müşahidəçiləri pərdəsi
altında bizimlə Ermənistan sərhədində NATO tərəfindən infrastruktur yaradılıb.
-Məhz müşahidəçilərin…
- Məhz müşahidəçilərin. İki aylığına 40 nəfər yerləşdiriləcək.
Bundan sonra bu missiya bizimlə razılaşdırılmadan uzadıldı və arqument bundan
ibarət idi: niyə sizinlə razılaşdırmalıyıq, axı, bu missiya Ermənistan ərazisindədir.
Bizim isə arqumentimiz belə idi: razılığa gələndə siz niyə bizimlə
razılaşdırdınız? Axı, belə olmaz. Sonra onların sayı 200 nəfərdən çox
artırıldı. Bundan başqa, bu missiya tədricən NATO-nun missiyasına çevrildi, belə
ki, oraya Kanadanın nümayəndələri qoşuldu. Beləliklə, bu, bizim razılığa gələcəyimiz
ikinci maddədir.
Erməni tərəfinin həyata keçirməli olduğu daha iki məqam
var. Birincisi, öz Konstitusiyasını dəyişməkdir. Çünki konstitusiyada Azərbaycana
ərazi iddialarının yer aldığı müstəqillik Bəyannaməsinə istinad var, burada
keçmiş Dağlıq Qarabağ muxtar vilayəti Ermənistanın bir hissəsi elan olunur. Bizim
ikinci şərtimiz ATƏT-in Minsk qrupunun ləğvidir. Bu məsələ konsensusla həll
edildiyinə görə, formal olaraq bunu Ermənistanın razılığı olmadan etmək mümkün
deyil.
Prinsipcə bunlar hamısıdır, əgər bunlar həll edilsə,
daha sülh sazişinin imzalanmasına heç bir maneə olmayacaq.
-Qarabağda nə qədərsə erməni qalıbmı? İndi orada vəziyyət
necədir?
-Təqribən iki ay əvvəl son informasiya ondan ibarət
idi ki, orada erməni millətindən olan 20-yə yaxın sakin yaşayır. Hələ 2023-cü
ilin sentyabrında, biz birgünlük antiterror əməliyyatı keçirənə qədər Qarabağ
ermənilərinin Azərbaycan dövlətinə reinteqrasiyası planını rəsmi olaraq dərc
etdik. Bu, açıq şəkildə edildi. Bu, internetdə elan olundu. Çünki erməni
ictimaiyyətinin nümayəndələri ilə təmas qurmaq üzrə çoxsaylı cəhdlərimiz uğurla
nəticələnmədi. Onlar bizə məhəl qoymur, bizimlə görüşmək, bizimlə danışmaq istəmirdilər.
Belə olan təqdirdə orada yaşayanların, necə deyərlər, diqqətinə çatdırmaq üçün
biz bunu internetdə yaydıq. Buna paralel olaraq Ermənistandan gələnlərin icması
var, onlar 1980-ci illərin sonunda – 1990-cı illərin əvvəlində deportasiya
olunmuş təxminən 300 min azərbaycanlıdır. Bu icma qayıtmaq, reinteqrasiya üçün
onlara belə bir şəraitin yaradılmasına dair Ermənistan rəhbərliyinə rəsmi
müraciət edib.
-Artıq Ermənistana?
-Artıq Ermənistana. Çünki onların 1990-cı illərin əvvəlində
oradan deportasiyası o demək deyil ki, bu insanların qayıtmaq hüququ yoxdur.
Ona görə də biz hələ bu günədək Ermənistan rəhbərliyindən azərbaycanlıların öz
tarixi torpaqlarına reinteqrasiyası prosesini necə görmələri barədə cavab
almamışıq. Zənnimcə, əgər bu iki proses paralel kursla gedərsə, onda bu, sülh
üçün ən yaxşı ictimai ab-hava yaradacaq.
-Rusiya şirkətləri Qarabağın bərpasında iştirak
edirmi? Bu barədə danışardınız.
-Bəli, bu yaxınlarda Həştərxan vilayətinin
qubernatorunun tapşırığına əsasən uşaq bağçasının tikintisinə başlanılıb. O, bu
yaxınlarda bizi ziyarət etdi, həmçinin bu sosial infrastruktur obyektinin
tikildiyi Qubadlı rayonunda oldu. Beləliklə, biz bu cür diqqətə görə çox minnətdarıq.
Bərpa işlərində mal və xidmətlərin tədarükçüsü qismində iştirak edən bir neçə
Rusiya şirkəti var, həmçinin rusiyalı iş icraçıları da mövcuddur, amma deyərdim
ki, onların sayı çox deyil.
-Siz bunu alqışlayardınızmı?
-Bəli, sözsüz. Biz bunu alqışlayardıq və alqışlayırıq.
Həm də kömək göstərilməsi planında, Həştərxan vilayətinin etdiyi kimi, sadəcə
layihələrdə iştirak etmək baxımından. İnvestisiya layihələri var. Yeri gəlmişkən,
ilk investisiya layihəsi Tatarıstan tərəfindən həyata keçirilib. Bu, Cəbrayıl
rayonunda Tatarıstanın rəhbəri və mənim tərəfimdən açılmış “KamAZ” xidmət mərkəzidir.
-Çox xoşdur. Azərbaycana atom elektrik stansiyası
lazımdırmı?
-Mən bizim energetika gündəliyini sanki bir az
açıqlayardım ki, tamaşaçılara bizim harada olduğumuz və nə etdiyimiz aydın
olsun. Azərbaycanda təbii qazın sübut olunmuş ehtiyatları 2,6 trilyon kubmetr səviyyəsindədir.
Nəzərə alsaq ki, otuz il ərzində bizim işlətdiyimiz neft yataqları, resursların
yeni qiymətləndirilməsi 500 milyon tondan bir milyard yarım tona çatıbdır, onda
bizim qaz və qaz-kondensat yataqlarımız haqqında təxminən eynisini demək olar. Üstəlik,
Qarabağda və Şərqi Zəngəzurda son üç ildə təxminən 300 meqavatlıq kiçik SES-lərin
yaradılması layihələrini artıq həyata keçirmişik və iki ildən sonra bu, 500-ə
çatacaq. Əlavə olaraq, külək və günəş energetikasını xarici investisiyalar
hesabına fəal şəkildə inkişaf etdiririk. Dünya Bankının qiymətləndirməsinə görə
təkcə Xəzərdə külək enerjisi ehtiyatları 157 min meqavatdır. 2030-cu ilə qədər
artıq imzalanmış müqavilələr və indi yerinə yetirilənlər bizə 6 min meqavat verəcək.
-Bu, bütövlükdə bir sahədir.
-Əlbəttə. Bu sahə potensial kadrlar deməkdir, bu,
bizim heç vaxt malik olmadığımız tamamilə yeni kadrlardır. İkincisi, hər halda
bu, dünyada mövcud olan tendensiyadır və ondan geri qalmaq istəmirik. Ona görə
də artıq mənim tərəfimdən tapşırıq verilib ki, elmi təcrübəli strukturların,
elmi məqsədlərlə kiçik reaktorların imkanları öyrənilsin ki, bunun məhz bu
nöqteyi-nəzərdən bizə nə verəcəyini görə bilək.
-Bu yaxınlarda Azərbaycan nəhəng iqlim sammitinə ev
sahibliyi etdi. Hansı çətinliklərlə üzləşməli oldunuz və bu sammitin əsas nəticələri
nədən ibarətdir?
-Başlıca çətinlik ondan ibarət idi ki, bizim vaxtımız
az idi. Bir qayda olaraq, ölkələrə hazırlıq üçün 2 il vaxt verilir. Bizim isə
11 ayımız var idi. Bunun səbəbi o idi ki, ötən ilin dekabrında qərar qəbul
edilməsinə iki-üç gün qalmış Ermənistan hələ də Azərbaycanın namizədliyini
bloklayırdı.
Qeydiyyatdan 76 min iştirakçı keçmişdi. Onları yerləşdirmək,
mehmanxana fondunun sertifikatlaşdırılmasını yenidən aparmaq, - belə ki, bizim
mehmanxana fondunda bu qədər yer yoxdur, - qonaqların yerləşdirilməsi məkanlarını
müəyyən etmək lazım idi.
İkinci çətinlik, əgər onu çətinlik adlandırmaq
mümkündürsə, deyərdim ki, müəyyən rahatsızlıqla bağlı olan məsələ tamamilə əsassız
aqressiya hissi, bir növ Azərbaycana qarşı paxıllıqla müşayiət olunan qərəz
idi. Yəni belə bir ölkə var və birdən-birə bu cür konfransa ev sahibliyi etmək
hüququ qazanıb. Müxtəlif Qərb media orqanları bizi “petrostate” adlandırmağa
başladı. Amma indi təqribən bizim 30-a qarşı milyard ton neft hasil edən ölkənin,
- mən ABŞ-ı nəzərdə tuturam, - bugünkü feyk xəbərlərində bizi “petrostate”
adlandırırlar.
-Otuz?
-Bəli. Bizdə neft hasilatı cəmi 30 milyon civarındadır.
Bu ölkənin qonşusu, - mən Kanadanı nəzərdə tuturdum, - bizdəkindən 10 dəfə
artıq neft hasil edirsə və bizi “petrostate” adlandırırsa, bu ədalətsizlikdir. “Washington
Post”, “New York Times”, “Figaro” və “Le Monde” - bax, bu dördlük Dövlət
Departamentinin himayəsindəki müxtəlif qeyri-hökumət təşkilatları ilə birlikdə
qərəzli kampaniyaya başladılar, hər gün hücum edirdilər.
Hər gün məqalələrin sayı yəqin ki, minimum 20-dən çox
olurdu. Bu, çətinlik yaratmadı, amma, sadəcə, ikrah hissi doğurdu. Əlbəttə ki,
nəticə əldə etmək çətin idi, çünki biz bu sahədə qlobal aktor deyilik. Qlobal
qaz emissiyasında Azərbaycanın payı 0,1 faizdir. Halbuki ABŞ-da bu, 12, Avropa
İttifaqında daha çoxdur...
-Həm də bunu azaldırlar.
-Bəli, azaldırlar.
-Onu dəfələrlə azaldırlar. Bu, ayrıca mövzudur.
-Mən, sadəcə, rəsmi rəqəmləri göstərirəm. Ona görə də
biz bütün diplomatik təcrübəmizi işə saldıq, ilk növbədə, Qoşulmama Hərəkatında
sədrlik təcrübəmizi. Hər halda orada 120 ölkə var. İslam Əməkdaşlıq Təşkilatında
fəal üzvlük də körpülər qurmağa və nəticə əldə etməyə kömək edir. Bu, asan
olmadı. Amma hər halda biz bu konfransı təsadüfən “Bakı dönüşü” adlandırmırıq,
çünki Paris Sazişinin 6-cı maddəsini razılaşdırmaq mümkün oldu. O, 2015-ci ildən
müzakirə olunurdu. Yəni, təxminən 10 il karbon bazarları məsələsi
razılaşdırılmamışdı. Biz iqlim mövzularına illik xərclərin məbləğini
razılaşdıra bildik. Bu məbləğ 300 milyard dollardır. Məqsəd trilyon idi. Amma
aydın idi ki, trilyonu verməyə hazır deyillər. Lakin onu nəzərə alsaq ki,
bundan əvvəlki razılaşdırılmış rəqəm 100 milyard idi, burada isə 300 oldu, bunu
uğursuzluq adlandırmağa dilim gəlmir. Başqa məsələlər də var idi. Orada Azərbaycan
tərəfindən 14 təşəbbüs irəli sürüldü. Ölkələrin mütləq əksəriyyəti bu təşəbbüslərə
qoşuldu, Fransa və Lüksemburq kimi dövlətlər istisna olmaqla. Fransa ilə bağlı
məsələ aydındır. Lüksemburqun Fransanın ardınca getməsi yəqin ki, məlumdur.
Bax, bu konfransı mən təxminən belə xarakterizə edərdim. Əlbəttə ki, 197 ölkə,
80 dövlət və hökumət başçısı, qeydiyyatdan keçmiş 76 min iştirakçı. Həm də bu,
boykot cəhdlərinin fonunda oldu. Bu, bir növ ölkənin təqdimatı idi.
- Sözsüz ki, Azərbaycanı bu münasibətlə təbrik etmək
olar.
-Sağ olun.
-Siz özünüz Fransanı misal çəkdiniz və Azərbaycana qarşı
feyk xəbər hücumlarını. Fransa prezidenti hətta BMT-nin Baş Assambleyasında Azərbaycana
qarşı hücumlar etdi. Buna cavab olaraq Siz Fransanın dənizaşırı ərazilərini,
onların əsl neokolonializmlə üzləşdiyini xatırlatdınız. Onda artıq məsələyə
Cozef Borrel qarışdı və Azərbaycana hücum etdi. Məgər Avropanı tənqid etmək
olmaz? Bu, nə məsələdir? Ümumilikdə nə baş verir?
- Onlar kiminsə onlara ədalət öyrətməsinə
alışmayıblar. Onlar öyrəşiblər ki, hamıya özləri dərs versinlər. Prinsipcə,
bizim Fransa ilə heç vaxt problemimiz olmayıb. Hətta deyərdim ki, Fransa ilə hər
hansı bir Avropa ölkəsindən daha çox əməkdaşlıq edirdik. Bu, Fransada Makronun
hakimiyyətə gəlişinə qədər idi. Mənim atam 1993-cü ildə Prezident seçildikdən sonra
ilk rəsmi səfərini Fransaya edib. Çünki onlar birinci olaraq onu dəvət edirdilər.
Mən Prezident olduqda, 2003-cü ildə, həmçinin ilk ölkə olaraq Fransadan dəvət
aldım və birinci səfərim bu ölkəyə oldu. Sonra biz fəal əməkdaşlıq edirdik,
burada çoxlu fransız şirkəti işləyirdi. Bizdə Fransanın 13 şəhəri ilə
qardaşlaşmış şəhərlər var.
-Qardaşlaşmış?
-Bəli, əlbəttə. Amma bu əndazəsiz iddialar və Makron
hökumətinin əsassız olaraq özünü böyük sayması bütün bunları uçuruma
yuvarlatdı. Çünki İkinci Qarabağ müharibəsi başlayanda onlar açıq şəkildə
işğalçıların tərəfini tutdular. Bu, ilk belə siqnal idi ki, münasibətlərimizdə
heç də hər şey qaydasında deyil. Bu yaxınlarda Baş nazir vəzifəsindən qovulmuş
cənab Barnye hələ 2020-ci ildə fransız siyasətçisi qismində Qarabağa qanunsuz şəkildə
səfər etmişdi. Yəni, bütün bu müdaxilə cəhdləri ona gətirib çıxardı ki, münasibətlərimiz,
sadəcə, böhran həddinə çatdı, sonradan daha da pisləşdi.
Onların kolonial keçmişinə gəldikdə, bəziləri bunu
bizim cavabımız kimi qiymətləndirirlər, amma zənnimcə, bu məsələ ola bilər ki,
daha dərin xarakter daşıyır. Əgər ən başlanğıcda haradasa, necəsə bu məsələni nəzərdən
keçirmək mümkün idisə, indi bu mövzuya dərindən nüfuz etdiyimiz, fransız
kolonializminin iyrənc simasını gördüyümüz, bizim nümayəndələrimizin fransız
koloniyalarının sakinləri ilə fəal ünsiyyət saxladıqları, - həm onların ölkələrində,
həm Bakıda, həm də digər məkanlarda, - vaxtda, əslində, biz görürük ki, uzun
illər ərzində dünya ictimaiyyətindən nələri gizlədiblər.
- Bəs nəyi gizlədirdilər? Siz xatırlatdınız ki, nəyisə
gizlədirdilər. Bu, nədən ibarətdir?
- Necə yəni nəyi? Təbii ehtiyatların amansız
istismarını.
-Siz Yeni Kaledoniyanı nəzərdə tutursunuz?
-Təkcə onu deyil. Zənnimcə, orada Yeni Kaledoniya kimi
13, yaxud 15 ölkə var. Elə bu yaxınlarda onların birində - Mayot adasında
sunami baş verdi. Dünən “Euronews” xəbər verirdi: Mayot adası əhalisinin 75
faizi yoxsulluq həddindən aşağı səviyyədə yaşayır. Evlərin 30 və ya 40 faizi
yararsızdır. Bu ərazi hüquqi olaraq Fransaya məxsusdur. Hərçənd bu, Qəmər
Adalarının bir hissəsidir. Bu, Qəmər dövlətinin adalarından biridir. Fransa onu
qanunsuz olaraq saxlayır və hansı hüquqi əsasla?
Onlar Yeni Kaledoniyada iğtişaşlar zamanı 13 insanı qətlə
yetirdilər, 100-dən çoxunu yaraladılar, 1000-dən artığını həbs etdilər. Həm də
xalq etirazlarının liderlərini Fransaya apardılar, həbsxanalarda saxlayırlar. Yəni,
bu, Makronun diktaturasıdır. Bu, Makron rejimidir.
Livanda uğursuzluq, Azərbaycanda tam iflas,
Gürcüstanda iflas. Diqqət yetirin, daxili siyasətdə nələr baş verir? Hərc-mərclik!
Yeni Baş nazir təyin olunur. Onun əri və ya arvadı, bilmirəm, onlarda bunların
hansıdır, xarici işlər naziri təyin edilir. Avropa Parlamentinə seçkilərdə
uğursuzluqdan sonra onları “günah keçisi” edirlər. Naftalindən çıxarılmış
Barnye təyin olunur və onu da qurban verirlər. İndi yenə kimisə tapırlar.
Olmazmı ki, elə özündən başlasın? Əvvəllər sovet dövründə deyildiyi kimi,
“özünütənqiddən başlamaq lazımdır”. Baxın, “Moody`s” Fransanın reytinqini
aydan-aya aşağı salır. Artıq “Triple-A”ya çatıb, orada kiçik “A” mövcuddur. Çox
kiçik, güclə görünən.
-Orada xarici borc həddən artıq yüksəkdir.
-Bu iflasdır. Həm də uğursuzluq davam edir. Belə bir
iflasın müəllifi kimdir? Cənab Makron. Azərbaycana zərər vermək əvəzinə, bax,
bu barədə düşünmək lazımdır. Onların bizə batırmaq istədikləri dişləri artıq
sınıb. Heç olmasa, qalanları qoruyub saxlasınlar.
-Hazırda Gürcüstanda baş verənləri Siz necə qiymətləndirərdiniz?
- Görürəm ki, Gürcüstanda vəziyyət sabitləşir. Biz
buna şadıq. Gürcüstan bizim üçün çox mühüm tərəfdaş və yaxın dostdur.
Yenidən xarici təsir məsələsinə qayıtdıqda, məlum oldu
ki, Gürcüstanda Qərbdən maliyyələşən minlərlə qeyri-hökumət təşkilatı fəaliyyət
göstərir. Bu təşkilatlarda çalışan və ya əməkhaqqı alan insanların sayı isə yəqin
ki, on minlərlə, hətta daha çoxdur. Biz bilirik ki, bu, nə deməkdir. Çünki
burada, bizim ölkəmizdə qrantla qidalananların və qrant verənlərin özlərini ağa
kimi apardıqları dövr var idi, amma biz bunun qarşısını aldıq.
-Bu, Azərbaycanın milli maraqlarına uyğundurmu?
-Bəli, təbii ki. İkincisi, yardım asılılıq
yaratmamalıdır. Ona görə də Bayden administrasiyası tarixdə, o cümlədən nə ilə
yadda qalacaq? Bir çox məsələ, amma o cümlədən bir göstərici ilə. Bu, yaxadan
asılmaqdır. Biz sizə kömək etmək istəyirik. Biz isə deyirik: sağ olun, ehtiyac
yoxdur. Onlar təkid edirlər. Bax, onların USAID adlı strukturu var. Yardım etmək
istəyir, amma nədənsə bizə lazım olan məsələdə deyil.
-O, Rusiyada qadağan olunub.
-Bizdə hələ qadağan edilməyib, amma zənnimcə, Tramp
onu qadağan edə bilər.
-Rusiyada onu özümüz qadağan etdik.
-Siz qadağan etdiniz və doğru iş gördünüz. Mən
düşündüyümü deyirəm, o, ümumiyyətlə, sıradan çıxa bilər. Bax, onlar təkidlə kömək
etmək istəyirlər. Amma biz, necə deyərlər, yetkin insanlarıq, hər şeyi başa
düşürük. Ona görə də bütün bunları qaydaya saldıq. Məsələn, Azərbaycan mediası
heç bir xarici mənbədən hətta bir faiz belə maliyyələşə bilməz. Bunu edə bilməz.
Nə üçün? Axı biz ABŞ mediasını maliyyələşdirmirik. Düzdür? Nə üçün onlar
bizimkiləri maliyyələşdirsin? Belə ki, onlar “Amerikanın səsi” və “Azadlıq
radiosu” kimi əlaltı resursları vasitəsilə gecə-gündüz xalqımıza, ölkəmizə qara
yaxırlar, Ermənistan üzərində qələbəmizə kölgə salırlar.
Gürcüstan məsələsinə qayıdarkən deməliyəm ki, o,
göründüyündən daha genişdir. Zənnimcə, bu səbəbdən nəzərdə tuturam ki, adətən
irəliyə sanksiyaları vərdişə çevirmiş ölkələri verirlər. Əgər belə demək
mümkündürsə, bu, Qafqaz uğrunda döyüşdür. Ermənistanın haraya getdiyi aydındır.
O, mahiyyətcə KTMT-dən de-fakto çıxıb. Bizim yoxlanılmış məlumatlarımıza görə,
onların de-yure çıxmamasının səbəbi hələ Dövlət Departamentindən təlimat
almamalarıdır. Bunu alan kimi, onlar çıxacaqlar.
Yeri gəlmişkən, Borrel haqqında danışdıq, mən ona məhəl
qoymadım. Bunun ardınca ona hələ bir-iki siqnal göndərmək istəyirəm. Hərçənd mən
COP-da çıxışlarımın birində bu barədə danışmışam, hətta Borreldən sitat gətirmişəm
ki, o, Avropanın çiçəklənən bağ, qalanların isə cəngəllik olduğunu bildirib.
Mən isə dedim ki, əgər biz cəngəllikiksə, bizdən uzaq
durun. Ümumiyyətlə, Borrelə gəldikdə, düşünürəm ki, o, bir neçə onillik əvvəl
yaşasaydı, diktator Frankonun yaxşı xarici işlər naziri olardı. Onun, sadəcə,
başqa zamanda yaşamaqla bəxti gətirməyib.
-Azərbaycan Qafqazın ən rusdilli ölkəsi sayılır.
Puşkin adına Rus Dili İnstitutunun tədqiqatları da bunu təsdiq edir. Rus dili
sizin üçün xüsusi qayğı predmetidir. Siz buna necə nail olursunuz və bu, Azərbaycana
nə verir?
- Çox asan. Çünki ona ictimaiyyət tərəfindən tələbat var və heç vaxt hər hansı məhdudiyyət olmayıb. Hər halda mənim atamın dövründə və mənim dövrümdə olmayıb və olmayacaq. Əksinə, biz hər vəchlə çalışırıq ki, insanların rus dilini daha yaxşı bilmələri, ona mükəmməl yiyələnmələri üçün əlavə şərait yaradaq. Bizdə tədris rus dilində olan 320-dən artıq məktəb var. Bütövlükdə şagirdlərimizin bir milyona yaxını rus dilində təhsil alır və ya onu ikinci dil kimi öyrənir.
-Siz, həmçinin demişdiniz ki, Rusiyada məqsədli təxribatçı
fəaliyyətə yönəlmiş emiqrant yuvasına Azərbaycanda imkan verməyəcəksiniz. Bu,
belə də oldu. Bunun üçün səylər tələb olundu?
- Xeyr, mənim deməyim kifayət idi. Mənə qulaq asdılar
və qonşuluqdakı başqa bir istiqaməti seçdilər.
-İlham Heydəroğlu, qarşıdan gələn ildə rusiyalılara
qısaca nə arzu edərdiniz?
- İlk ağlıma gələn, əlbəttə, sülhdür, 2025-ci ildə
müharibə başa çatsın, insanlar evlərinə qayıtsınlar və sülh şəraitində
yaşasınlar. Əlbəttə, bir-birini başa düşməyi öyrənsinlər. Təbii ki, Rusiyaya
qarşı belə sanksiya siyasətini nəzərə alaraq, rəhbərliyə öz gücünə, qətiyyətinə
inam arzulayıram, Prezidentin komandasına sanksiya siyasətinin mənfi nəticələrini
minimuma endirmək üçün gələcəkdə də bütün tədbirləri görməyi diləyirəm. Çünki
aydındır ki, bütün bunlar fəsadsız ötüşməyəcək. Rusiya cəmiyyəti hər hansı bir
cəmiyyət kimi ağır dövrdə birləşir və biz Rusiyada bu konsolidasiyanı görürük.
Arzu edirəm ki, belə də davam etsin.
Əlbəttə, Yeni ildə bütün rusiyalılara xoşbəxtlik, əmin-amanlıq
arzulayıram.
-İlham Heydəroğlu, bu ətraflı müsahibə üçün çox sağ
olun.
-Siz də sağ olun.
***
08.54
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti İlham Əliyev
dekabrın 17-də Ümumrusiya Dövlət Televiziya və Radio Yayımı Şirkəti və
Rusiyanın Ria Novosti agentliyi üçün “Rossiya Seqodnya" Beynəlxalq
İnformasiya Agentliyinin Baş direktoru, "Rossiya-1" televiziya kanalında
“Vesti nedeli” proqramının müəllifi və aparıcısı Dmitri Kiselyova müsahibə
verib.
TodayPress xəbər verir ki, dövlətimizin başçısının
müsahibəsinin mətni ilə bir azdan tanış ola bilərsiniz.
tag: Azərbaycan ,İlham Əliyev, Prezident, Ümumrusiya, todaypress.az,